Фрагмент уроку літературного читання
Мета: створювати
умови для розвитку критичного та аналітичного мислення, уваги та
спостережливості; сприяти формуванню навичок визначати головну думку
оповідання; удосконалювати вміння виразно читати; залучати дітей до міркування
щодо проблем дружби; навчити робити оцінні судження вчинків героїв; виховувати
позитивні людські якості: порядність по відношенню до інших, потребу у
справжній дружбі, бажання бути справжнім другом; продовжити роботу над
вихованням інтересу до творчості В.Сухомлинського, розуміння її значності.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Емоційний настрій учнів. (слайд 1)
Любі діти ! У наш клас
Завітали гості щирі,
Привітаймо в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Ми
вам раді, люди добрі
І
вітаєм щиро вас
І
запрошуєм ласкаво
На
урок у третій клас.
Любе сонце ясно світить
Посилає всім привіти
Ніжно гріє і ласкає
До роботи закликає
Не барися, поспішай!
І читати починай!
- Сідайте рівненько, діти. Гляньте на своїх сусідів,
подаруйте їм свою посмішку, гляньте на
мене, посміхніться. І з тих промінчиків добра, які засяяли на вашому обличчі ми
і почнемо урок. Сьогодні на уроці ми працюватимемо над новим оповіданням,
(слайд 2) при цьому будемо мислити, міркувати, обґрунтовувати, робити висновки,
попрацюємо в парах і звичайно знайдемо хвилинку для відпочинку.
ІІ. Мовленнєва розминка. (слайд 3)
- А почнемо ми свою роботу є мовленнєвої
розминки, адже жодна людина не зможе красиво читати, якщо в неї слабкі легені
та нерозвинений мовленнєвий апарат. Тому
ми з вами зробимо дихальні вправи.
1. Вправи
на дихання.
- спокійно вдихніть через ніс і
видихніть через рот;
- вправа «Коник», присмоктати язик до
піднебіння і голосно процокати;
- повторити голосні звуки без звуку;
- вдихаємо через ніс, а на видих
промовляємо голосні звуки.
2. Робота з скоромовкою. (слайд 4)
Жук у житі зажурився,
Друг його десь забарився.
Жук жужжить: «Хвилююсь я,
Дружба в нас на все життя».
Читаємо мовчки, повільно, здивовано, сумно,
весело, швидко.Друг його десь забарився.
Жук жужжить: «Хвилююсь я,
Дружба в нас на все життя».
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.
Розшифруй.
(слайд 5)
- Ви вже
чули, що сьогодні ми працюватимемо над новим оповіданням. А зараз гляньте на
екран і дайте відповідь на питання.
Хто є
автором цього оповідання?
Ва ль Су нсь мли
си кий хо
-
Правильно, це славетний український педагог і письменник Василь Олександрович
Сухомлинський.
2.
Перегляд
відео.
- Ми знайомі
з цим автором? Я пропоную пригадати,хто такий Василь Сухомлинський переглянувши
відео, яке підготувала група дітей, що попрацювали кореспондентами. Перегляд відео. (слайд 6)
3.
Мозковий
штурм.
- Сьогодні до нас на урок завітала
квітка.
Квітка, діти, не проста
Квітка, діти, чарівна.
Кольорів багато має
Знання ваші перевіряє.
- Увага, аналізуємо завдання чарівної
квіточки.
1. Хто це?
2. Кому присвятив життя?
3. Учитель.
4. Директор.
5. Письменник.
6.
Твори.
7.
Чого вони вчать?
ІV. Мотивація навчальної
діяльності. Повідомлення теми і мети
уроку.
- Сьогодні на уроці ми опрацюємо ще одне оповідання Василя
Сухомлинського «Кінь утік», і на прикладі його героїв спробуємо з’ясувати, що
означає слово дружба.
V.
Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
Опрацювання оповідання Василя Сухомлинського «Кінь утік».
- Але перед тим, як приступити до оповідання, ми
навчимося правильно вживати слова, які зустрінемо в даному тексті.
1. Словникова робота. (слайд 6)
це
таємниця
дам
намалював
кінь
вогнегривий
Петрик розголошує
Віталик
- Читання «луною» за вчителем.
- Прочитайте найкоротше слово.
- Найдовше.
- Всі іменники.
- Дієслова.
- Слово в яке заховалося два інших.
- Чи всі слова вам зрозумілі?
2. Читання оповідання вчителем.
- Прослухайте оповідання «Кінь утік» і скажіть які почуття, емоції вас
охопили ?
- Які почуття вас охопили?
- Які емоції виникли?
- Гра «Рибки», прочитайте оповідання
мовчки і скажіть, в якому класі відбувалися події?
4. Гра «Рибки». Мовчазне читання
твору дітьми. (слайд 7)
- В якому класі відбувалися події?
- Чим був незадоволений Віталик?
- Чому на вашу думку він вирішив
розповісти вчителю про записку?
- Діти, як ви вважаєте Віталик вчинив
правильно?
- Як ви оцінюєте вчинок Петрика?
4. Вибіркове читання.
- Який урок тривав у класі?
- Доведіть це рядками тексту.
- Як учитель оцінив вчинок Віталика?
Прочитайте.
- Як на цю ситуацію відреагували
однокласники? Прочитайте.
- Діти, як ви гадаєте, а сам Віталик
зрозумів свій вчинок?
- А що ви можете сказати про Петрика?
Який він?
5. Робота з ілюстрацією.
- Гляньте, діти, на малюнок.
Розпізнайте хто є хто.
- Чому Петрик сховав малюнок за спину?
- Прочитайте епізод, що відповідає малюнку.
6. Робота в групах. Складання кінцівки.
- Як ви вважаєте чи були хлопчики друзями?
- У взаєминах Петрика і Віталика
склалася незвичайна ситуація. Вони ніби не сварилися, але Петрик образився на
Віталика.
- Невже вони ніколи не стануть
друзями? Давайте допоможемо хлопцям помиритися.
- Як би ви замінили слова: «Давай коня»? Змініть
кінцівку твору.
VІ. Узагальнення й систематизація вивченого.
1.
Фізкультхвилинка «Про дружбу»
2. Розбір ситуацій
- Сьогодні на
прикладі Віталика і Петрика ми довідались про одну із неприємних ситуацій, які
бувають між друзями та однокласниками і нажаль такі ситуації бувають часто.
Розглянемо деякі з них.
1. До Ігоря в гості прийшов Володя:
- Вмикай
телевізор! Наші грають у футбол!
- Не можу, на
завтра ще уроки не підготував.
- Закінчуй свої
уроки, пропустимо перший період.
- Вибач, Володю,
не можу. – сказав Ігор.
- Ех, ти. А ще другом
називаєшся.
- Що порадите
хлопчикам?
2. Пролунав дзвоник з уроку. Школярі взяли свої
сніданки і вийшли на перерву. Біля вікна стоять Олег і Денис. У Олега смачні
бутерброди. Денис стоїть і дивиться у вікно, він забув свій сніданок.
- Як би ви
вчинили у такій ситуації?
3. Сергійко впав у калюжу, а Петрик стоїть і
сміється.
- А якби так
трапилося з вашим другом?
3. Продовжить речення.
Друг захворів і я…
Мій друг сказав вчителю неправду і я…
Лунає музика. Заходить Шапокляк. (слайд 8)
- Пані Шапокляк, ви чому так розійшлися?
- Ой, бідна я бабуся! Життя сьогодні таке складне, повне клопотів, і
сили не ті, і вік не той. Прийшла до вас, бо мені потрібні помічники. І я зараз
когось із вас виберу. Значить так. Я
буду задавати вам питання, а ви якщо згідні зі мною, піднімаєте зелену
долоньку, а якщо ні - червону. Так…
- Якщо ваш друг впав на слизькій
дорозі, з нього треба довго сміятися.
Ха-ха-ха. Адже друзів не можна засмучувати.
- Якщо у вашого друга День
народження, потрібно подарувати йому те, що у вас завалялося, бо купувати
дорого, а самому виготовляти лінь.
- Якщо друг захворів потрібно провідати його, адже йому самому сумно.
- Якщо вашого товариша ображають потрібно заступитися за нього, адже
йому потрібна ваша підтримка.
- Якщо у вашого друга нова іграшка, потрібно її потоптати, у вас же
нема такої іграшки.
- Діти, що я щось не так
сказала? Що не так? Що ж я не так сказала? Виправте мене.
- А я то думаю, чому в мене немає друзів. Піду задумаюся над цим. До
нових зустрічей. А можливо ми з вами ще побачимося.
- Знаєте, моє серце сьогодні зраділо, адже ви не підтримали Шапокляк. І
я вкотре переконалася, що в нашому класі навчаються найкращі і найчемніші діти.
4. Робота в парах.
- Я хочу вам запропонувати відновити обіцянки друга. Що треба робити,
щоб усі захотіли з вами дружити. Об’єднайтеся
в пари і запишіть.
На дошці запис «Обіцянки
друга». Діти зачитують обіцянки, вчитель вивішує на дошці.
- Дотримуйтесь цих обіцянок завжди і тоді у вас буде справжній друг,
який допоможе вам. Бережіть своїх друзів, шукайте, якщо їх немає.
5.Хвилинка релаксації.
Нехай кожен візьме руки сусіда по
парті і потримає у своїх долонях. А тепер всі закрийте очі. Відчуваєте, які
теплі, ніжні, лагідні, добрі, гладенькі руки. Невже можна образити людину, якщо
в неї такі теплі, добрі руки? Тож, якщо вам колись схочеться образити когось із
товаришів, необхідно згадати про добрі руки. Ручки, допоможіть нам потоваришувати!
- Отож, що означає слово дружба? (Радість,
співчуття, допомога, підтримка).
Тлумачення слова дружба(слайд 9)
(Дружба – добрі, приязні стосунки на основі прихильності і
відданості)
- Кому потрібна дружба?
- Правильно, дружба потрібна
усім, усій країні і навіть усій планеті.
VII. Підсумок
уроку.
Отже, діти, повірте у дружбу, учіться
дружити зі шкільної парти, адже дружба – це одне з перших почуттів з яким ви
зустрічаєтеся в школі і тому шкільна дружба найміцніша і найсильніша. Я бажаю
вам щоб ви завжди мали друзів і нехай наш шкільний зв'язок буде дуже довгим, а
тоді і наша школа буде схожа на школу радості. Дякую всім за увагу! (слайд 10)
Хвилинка
обіймів.
Додаткове завдання
Робота над прислів’ями .
- Здавна наш народ славився, як
дружелюбний. З цього приводу складено багато прислів’їв. Прочитайте частини цих
прислів’їв, а тоді з’єднайте.
Немає коментарів:
Дописати коментар